W przestrzeni publicznej co pewien pojawiają różnego rodzaju mity na temat oleju napędowego. Stereotypy związane są z rzekomą szkodliwością paliwa, jego "zamarzaniem" zimą czy możliwością stosowania zamienników. 

Poniżej przedstawiamy cztery z popularnych mitów dotyczących paliwa ON, które niekiedy bezrefleksyjnie powielane są wśród kierowców oraz "internetowych znawców". Sprawdź, jak w rzeczywistości wygląda prawda.

Mit 1: Olej napędowy jest szkodliwy dla środowiska

Powyższy motoryzacyjny mit jest często spotykany w kontekście paliwa ON. Niemniej jednak, prawda jest bardziej złożona, niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. Otóż Diesel może być mniej szkodliwy dla środowiska niż wiele innych rodzajów paliw. Ma to związek z kilkoma czynnikami.

Nowoczesne auta, wyposażone w zaawansowane systemy wtrysku i elektronicznym zapłonem, są bardziej efektywne w zużyciu ON.  Ponadto silniki wysokoprężne są często wyposażane są w turbosprężarki, które zwiększają ilość powietrza doprowadzanego do silnika. To poprawia wydajność silnika i redukuje zużycie paliw.

Dlatego ON jest bardzo efektywnym nośnikiem energii  i emituje mniej dwutlenku węgla (CO2) niż benzyna na jednostkę energii wytworzonej przez silnik. Samochody z silnikami wysokoprężnymi generują też mniej gazów cieplarnianych, takich jak metan i tlenki azotu.

Dodatkowo zaawansowane systemy sterowania pozwalają na dokładne dostosowanie pracy silnika do warunków jazdy. Ważne są również umiejętności kierowcy i jego wiedza na temat eksploatacji samochodu.

Ponadto silniki Diesla są często bardziej trwałe niż benzynowe. Dłuższa żywotność jednostek napędowych oznacza mniej odpadów i mniej zanieczyszczeń związanych z produkcją nowych pojazdów i komponentów motoryzacyjnych.

Mit 2: ON zamarza zimą

Powyższa legenda, choć wydaje się bardzo prawdopodobna, szczególnie w regionach o surowym klimacie, również mija się z prawdą. ON nie zamarza w typowych zimowych warunkach, tylko zmienia swoją gęstość.

Punkt krzepnięcia oleju napędowego wynosi zazwyczaj około -20°C lub nawet niższy w zależności od konkretnego rodzaju paliwa. W praktyce oznacza to, że w większości przypadków pozostaje płynny, nawet w okresie mroźnych temperatur zimowych. W sytuacjach bardzo ekstremalnych, gdzie temperatura spada znacznie poniżej -20°C, może być jednak konieczne stosowanie specjalnych dodatków, aby zapobiec krzepnięciu ON.

W okresie zimowym konieczne jest jest zadbanie też o inne elementy związane z pojazdem, takie jak akumulator czy opony. W czasie mrozów baterie mają tendencję do większego zużywania energii, co może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika. Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan i naładowanie akumulatora oraz utrzymywać go w dobrej kondycji..

Odpowiednie opony zimowe z grubym bieżnikiem są niezwykle istotne w okresie zimowym, zwłaszcza na oblodzonych lub zaśnieżonych drogach. Zimowe opony poprawiają przyczepność i skracają drogę hamowania, co jest istotne dla bezpieczeństwa jazdy. Należy również pamiętać o wymianie opon oraz regularnie sprawdzać ciśnienie.

Z kolei grzanie silnika na postoju jest obecnie zbędne w większości nowoczesnych pojazdów, zwłaszcza tych wyposażonych w wtrysk paliwa i elektroniczny zapłon. Nowoczesne silniki Diesla osiągają temperaturę roboczą znacznie szybciej podczas jazdy, niż podczas postoju. Długotrwałe rozgrzewanie silnika na postoju może prowadzić do większego zużycia paliwa i zwiększonej emisji spalin bez rzeczywistych korzyści dla auta.

Warto przeczytać i dowiedzieć się, jak ekologia wpływa na przyszłość paliwa ON

Mit 3: Olej grzewczy i napędowy to jest to samo paliwo

Ten mit jest często spotykany, ale w rzeczywistości olej grzewczy i napędowy to dwa różne rodzaje paliw, przeznaczone do innych zastosowań. Olej napędowy (ON) -  jest to paliwo przeznaczone głównie do napędzania silników wysokoprężnych, znanych również jako silniki Diesla. Ma określone właściwości chemiczne i fizyczne, które pozwalają na efektywną pracę tych jednostek napędowych.

Natomiast olej grzewczy (OG) - to paliwo, które służy do ogrzewania budynków, takich jak domy, biura, zakłady przemysłowe, a także może być używane w przemyśle chemicznym i energetycznym. Różni się od paliwa napędowego pod względem składu i właściwości. Ma wyższą lepkość i jest dostosowany do spalania w kotłach i piecach grzewczych.

Stosowanie oleju grzewczego jako substytutu napędowego w silniku wysokoprężnym lub odwrotnie może prowadzić do usterek technicznych i utraty wydajności. Należy więc używać ich zgodnie z przeznaczeniem, aby uniknąć również odpowiedzialności karnej.

Mit 4: ON nie ma terminu przydatności

Chociaż ON może być stosowane przez długi okres, nie jest to paliwo wieczne, a jego jakość może ulec pogorszeniu w wyniku różnych czynników. W trakcie przechowywania paliwa mogą pojawić się zanieczyszczenia, takie jak woda lub cząstki stałe, co może wpłynąć na jakość paliwa. Dlatego ON należy magazynować w specjalnych zbiornikach, aby zminimalizować ryzyko utraty właściwości chemicznych.

Producenci paliw zazwyczaj określają okres przydatności ON, który zwykle wynosi od kilku miesięcy do nawet kilku lat. Należy przy tym zaznaczyć, że choć ON może być używane po upływie daty ważności, to jakość paliwa może ulec pogorszeniu, co z kolei może wpłynąć na wydajność i trwałość silnika. Dlatego ważne jest, aby zadbać o właściwe przechowywanie i stosowanie paliwa ON zgodnie z zaleceniami.